Nyanyian sebagai media pembelajaran pendidikan agama Kristen di sekolah

Authors

  • Branckly Egbert Picanussa Institut Agama Kristen Negeri Ambon

DOI:

https://doi.org/10.30995/kur.v7i2.322

Keywords:

Christian religious education, learning media, song, nyanyian, media pembelajaran, pendidikan agama Kristen

Abstract

The effectiveness of learning of Christian Religious Education at school needs some media. Song, as a part of musical activity, is one of the media which is used by Christian Religious Education teachers to teach the Christian faith effectively. The aim of this article is to affirm the important role of the song as one of the learning media of Christian Religious Education at school. This Article is written with an observation and library study approach. The result of this article shows that: song could be used by Christian Religious Education teachers as media in the teaching-learning process; song could be used in the beginning as a bridge to the entrance to a special topic, the song could be used in the middle of the lesson as a resource of learning, and song could be used at the end of earning to enforce topic that learned by students; using the song in teaching-learning Christian Religious Education has a good preparation, both knowing the meaning of the song and learning the melody so that Christian Religious Education teacher could sing the song, teaches students to sing, and sing together rightly.

 

Abstrak

Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di sekolah yang efektif perlu ditunjang dengan berbagai media. Sebagai bagian dari aktivitas musikal, nyanyian merupakan salah satu media yang dapat digunakan oleh guru PAK untuk mengajarkan iman Kristen secara efektif. Artikel ini bertujuan untuk menegaskan peran penting dari nyanyian sebagai media dalam pembelajran PAK di Sekolah. Artikel  ini ditulis dengan menggunakan metode observasi dan studi kepustakaan. Hasil yang diperoleh adalah: nyanyian dapat digunakan oleh guru PAK sebagai media dalam proses belajar-mengajar (pembelajaran); nyayian dapat digaunakan pada bagian awal pembelajaran sebagai jembatan untuk masuk pada topik tertentu, nyanyian dapat digunakan pada pertengahan sebagai sumber belajar, dan nyanyian dapat digunakan pada akhir pembelajaran sebagai penguatan kepada topik yang telah dipelajari oleh naradidik; penggunaan nyanyain dalam mengajar-belajar (pembelajaran) PAK perlu dipersiapkan dengan secara bertanggung jawab oleh guru, baik dalam hal mengetahui makna dari nyanyian dan juga belajar melodi nyanyian dengan baik sehingga guru PAK dapat menyanyikan nyanyian dengan baik dan membelajarkan nyanyian tersebut kepada naradidik dan bernyanyi dengan naradidik dengan benar.

References

Borong Roberth P., dkk., penyunting, Berakar di dalam Dia dan Dibangun di atas Dia: 80 Tahun Prof Dr. P.D. Latuihamallo (Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1998).

Delamont Vic, The Ministry of Music in the Church (Chichago: Moody Press, 1980).

dePorter Bobbi, Mark Reardon, dan Sarah Singer-Nourie, Quantum Teaching, terjemahan Femmy wyarani (Boston: Allyn dan Bacon, 2000).

Gangel, Kenneth O., Building Leadership for Chruch Education (Chicago:Moody Publhiers, 1970).

Groome, Thomas H., Sharing Faith: A Comprehensive Approach to Religious Education & Pastoral Ministry: The Way of Shared Praxis (New York: HarperCollins Publishers, 1991).

Haron, A. Rahman., Jamaludi Badusah, dan Zamri Mahamod, Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Salak Didik dengan Elemen Nyanyian dan Elemen Pantun, Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ??JPBM (Malay Language Education Journal ??MyLEJ) diakses 25 Oktober 2021.

Hadi, Mohamad Sofyan, The Use of Song In Teaching English for Junior High School Student, https://jurnal.umj.ac.id/index.php/ELIF, diakses 25 Oktober 2021.

Homrighausen. E.G., I.H. Enklaar, Pendidikan Agama Kristen (Jakarta: BPK Gunung Mulia, Cetakan XIX, 2005)Ismail Andar, penyunting, Ajarlah Mereka Melakukan: Kumpulan Karangan Seputar Pendidikan Agama Kristen (Jakarta: BPK Gunung Mulia, Cetakan I, 1998).

Jones, L. Gregory., Stephanie Paulsell, editors, The Scope of Our Art: The Vocation of the Theological Teacher (Grand Rapids: William B. Eerdmans Publishing Company, 2002), 100.

Kemp. Helen, Music in Church Education With Children (Dallas: Chorister Guild Publishers, Second edition, 1975).

Leigh Ronald W., terjemahan Stephen Suleeman, Melayani dengan Efektif (Jakarta: BPK Gunung Mulia, cetakan III, 1996).

Mawene . M.Th., Gereja yang Bernyanyi: Menghidupkan Ibadah dengan Lagu (Yogyakarta, ANDI Offset, Cetakan IV, 2007).

Melchert, Charless F., Wise Teaching: Biblical Wisdom and Educational Ministry (Pannsylvania: Trinity Press International, 1998).

Miller, Randolph Crump., Education for Christian Living. second edition (Englewood Cliffs: Prentice-Hall, Inc., 1963)

Pantun, Reney, Penggunaan Teknik Nyanyian dalam Meningkatkan Kefahaman Murid Tahun Dua dalam Topik Pembundaran, http://ojs.umsida.ac.id/index.php/icecrs diakses 25 Oktober 2021

Sanjaya Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan (Jakarta: Kencana Prenada Media Group, Cetakan V, 2008).

Seymour, Jack L., Donald E. Miller,. Theological Approaches to Christian Education (Nashville: Abingdon Press, 1990).

Seymour, Jack L., Margaret Ann Crain, Joseph V. Cockett, Educating Christians: The Intersection of Meaning, Learning, and Vocation (Nashville: Abingdon Press, 1993).

Smith, David I., James K. A. Smith, Introduction: Practices, Faith, and Pedagogy dalam David I. Smith, James K. A. Smith, editors, Teaching and Christian Practices: Reshaping Faith & Learning (Grand Rapids: William B. Eerdmans Publishing Company, 2011)

Taylor . J., edited, An Introduction to Christian Education (Nashville: Abingdon Press, 1966)Usman Moch Uzer, Menjadi Guru Profesional (Bandung: Rosda Karya, 1990).

Tim Redaksi PAK-PGI, Buku Siswa Pendidikan Agama Kristen (KTSP) (Jakarta: BPK Gunung Mulia, I-VI, 2008).

Woods, Robert., Bran Walrath, The Message in the Music: Studying Contemporary Praise & Wroship (Nashville: Abingdon Press, 2007).

Wyckoff, D. Campbell, The Task of Christian Education (Philadelphia: The Westminster Press, 1955).

Yamuger, Pelengkap Kidung Jemaat (Jakarta: Yamuger, cetakan IV, 2007).

-----------, Kidung Ceria (Jakarta: Yamuger, Cetakan XI, 1985).

-----------, Buku Nyanyian Kidung Sekolah Minggu (Jakarta: Yamuger, Cetakan I, 2008).

Downloads

Published

2021-11-25

How to Cite

Picanussa, Branckly Egbert. 2021. “Nyanyian Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah”. KURIOS 7 (2):424-34. https://doi.org/10.30995/kur.v7i2.322.