Mengajarkan Pendidikan Karakter Melalui Matius 5:6-12

Noh Ibrahim Boiliu, Aeron Frior Sihombing, Christina M. Samosir, Fredy Simanjuntak

Abstract


The background of the problem in this study is the occurrence of changes in the current generation due to mass media that change the mindsets, behavior, and habits of today's youth, accompanied by education that tends to be based on knowledge or cognitive. All of this will result in humans not being human. Thus, character education offered by Jesus in a happy speech at the Sermon on the Mount is character-based education centered on the imitation of Christ, which is to follow in the footsteps or steps of Christ in the lives of Indonesian Christian students. This framework of thought or world view is what Christian Character education is. Thus, this research will use an asynchronous method that is to exegete what is said in the text of Matthew 5:6-12.

Abstrak
Latar belakang dari masalah dalam penelitian ini adalah terjadinya perubahan pada generasi saat ini karena media massa yang mengubah pola pikir, perilaku, dan kebiasaan pemuda saat ini, disertai dengan pendidikan yang cenderung didasarkan pada pengetahuan atau kognitif. Semua ini akan meng-akibatkan manusia tidak manusia. Dengan demikian, pendidikan karakter yang diajarkan Yesus melalui khotbah ucapan bahagia di bukit merupakan pengajaran berbasis karakter yang berpusat pada meniru Kristus, yang mengikuti jejak atau langkah Kristus dalam kehidupan siswa Kristen Indonesia. Kerangka pemikiran atau pandangan dunia ini adalah apa yang pendidikan karakter Kristen. Dengan demikian, penelitian ini akan menggunakan metode asynchronous yaitu untuk penafsir apa yang dikatakan dalam teks Matius 5:6-12.

Keywords


character education; Matthew 5; sermon on hill; khotbah di bukit; pendidikan karakter; Matius 5

Full Text:

PDF

References


Anthony, Michael, ed. Filsafat Pendidikan: Fondasi Pendidikan Abad 21. Malang: Gandum Mas, 2017.

Boiliu, Noh Ibrahim. “Misi Pendidikan Agama Kristen dan Problem Moralitas Anak.” Regula Fidei 1, no. 1 (2016): 115–40. https://doi.org/DOI: 10.33541.

Boiliu, Noh Ibrahim, and Christina Metallica Samosir. “Manusia Sebagai Makhluk Moral dalam Perspektif Teologia Pendidikan Johann Heinrich Pestalozzi.” Jurnal Dinamika Pendidikan 12, no. 3 (2019): 187–97.

France, R. T. The New International Commentary on the New Testament: The Gosple of Matthew. Edited by Ne B Stonehouse. Grand Rapids: Eerdmans Publishing Company, 2007.

Gertz, Jan C. Purwa Pustaka. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2017.

Hagner, Donald. A. Word Biblical Commentary Matthew 1-13. Edited by Bruce M Metzger. Nashville: Thomas Nelson, 2000.

Heer, J. J. de. Tafsiran Alkitab: Injil Matius Pasal 1-22. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2001.

Jeremias, Joachim. Rediscovering the Parables: A Landmark Work in New Testament Interpertation. New York: New Scriber’s Sons, 1966.

Keener, Craig S. The IVP Bible Background Commentary New Testamen. Downers Grove: IVP Academic, 1993.

Koesoema, Albertus Doni. Mencari Format Pendidikan Karakter Dalam Konteks Keindonesiaan. Yogyakarta: Kanisius, 2010.

Kung, Hans. On Being A Christian. New York: Doubel & Company, 1974.

Martinez, F. Garcis, ed. STUDIES IN DEUTERONOMY: In Honour OfC.J. Labuschagne on the Occasion Ofhis.65th Birthday. VIII. Leiden.New Yor. Koln: E.J. Brill, 1994.

Morris, Leon. Injil Matius. Surabaya: Momentum, 2016.

Newman, Barclay M, and Philip C Stine. Pedoman Penafsiran Alkitab: Injil Matius. Jakarta: LAI, 2008.

Nolland, Jhon. The New International Greek Testament Commentary: The Gosple of Matthew. Edited by Howard I Marshall. Grand Rapids: Eerdmans Publishing, 2005.

Nuhamara, Daniel. “Pengutamaan Dimensi Karakter Dalam Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Jaffray 16, no. 1 (2018): 93. https://doi.org/10.25278/jj71.v16i1.278.

Osborne, Grant R. Exegetical Commentary on the New Testament. Edited by Clinton E Arnold. Grand Rapids: Zondervan Publishers, 2010.

Pike, Mark A. “The Value of Christian-Ethos Schooling for Secular Students.” Journal of Research on Christian Education 20, no. 2 (2011): 138–54. https://doi.org/10.1080/10656219.2011.590728.

Sidjabat, Binsen Samuel. “Kerangka Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Berbasis Karakter Di Perguruan Tinggi.” Jurnal Jaffray 17, no. 1 (2019): 73–90. https://doi.org/10.25278/jj.v17i1.314.

Sihombing, Aeron Frior. “Pendidikan Kristen Yang Mencerahkan”.” Jurnal Te Deum: Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan 5, no. 2 (2016): 151.

Silalahi, Haposan. “Sebuah Metode Hermeneutik Dalam Menemukan Makna Yang Tersembunyi Dalam Teks-Teks Alkitab.” Jurnal Te Deum—Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan 8, no. 1 (2018): 47–49.

Wilhelm, Gretchen M., and Michael W. Firmin. “Character Education: Christian

Perspectives.” Journal of Research on Christian Education 17, no. 2 (2008): 182–98. https://doi.org/10.1080/10656210802433384.




DOI: https://doi.org/10.30995/kur.v6i1.128

Article Metrics

Abstract view : 238 times
PDF - 65 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





KURIOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://www.sttpb.ac.id/e-journal/index.php/kurios.

KURIOS telah terindeks pada situs:

e-ISSN: 2614-3135

p-ISSN : 2615-739X

Copyright KURIOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 2017-2019. All Rights Reserved.

View KURIOS' Stats