Pendekatan Praksis-Teologis dalam Fondasi Pendidikan Kristiani

Justice Zeni Zari Panggabean

Abstract


This article has some purposes; they are: first, a description of the about theoretical study of a theological practice approach; secondly, explained an implication theological practice approach to the Christian religion education foundation; and thirdly, described a religion studies foundation of Christians in theological practice approach. The method used in this article is an analysis-descriptive of literature available related to the problem that discussed. This research concluded that a practical approach theological in education foundation the Christian religion came into existence from the application of the truth in the life of that can be used with confidence as cornerstones biblical, and search for clues definitive from general principles offered by theology.


Abstrak

Tulisan ini memiliki beberapa tujuan, yaitu: pertama, mendeskripsikan kajian teoretis pendekatan praksis teologis; kedua, menjelaskan implikasi praksis-teologis fondasi pendidikan Agama Kristen. Metode yang digunakan adalah analisis deskriptif terhadap kajian pustaka yang berkaitan dengan tema fondasi Pendidikan Agama Kristen. Penelitian ini memiliki kesimpulan bahwa pendekatan praktis teologis dalam fondasi pendidikan agama Kristen terwujud dari penerapan kebenaran ke dalam kehidupan yang bisa digunakan dengan percaya diri sebagai fondasi Alkitabiah, dan mencari petunjuk definitif dari prinsip-prinsip umum yang ditawarkan oleh teologi.


Keywords


Practise Theology approach; Christian religious education foundation; praksis teologi; Fondasi Pendidikan Agama Kristen

Full Text:

PDF

References


Andar Ismail, Ajarlah Mereka Melakukan, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 2006

David H.Hubbard, Hikmat (dalam The New Bible Dictionary), Grand Rapids:Eerdmans, 1962

Edward Farley, Theologia:Fragmentatiuon and Unity of Theological Education, Philadelphia: Fortress Press, 1993

Saragih, Erman S. Analisis dan Makna Teologi Ketuhanan Yang Maha Esa dalam Konteks Pluralisme Agama Di Indonesia. Jurnal Teologi Cultivation, 2 (1) (2018): 290-303.

Gerben Heitink dan Ferd leselaars Hartono, Teologi Praktis (Pastoral dalam Era Moderenitas), Yogyakarta: Kanisius, 2005

Hartono, Handreas. Membentuk Karakter Kristen Pada Anak Keluarga Kristen. KURIOS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen) 2, no. 1 (2014): 6269. www.sttpb.ac.id/e-journal/index.php/kurios.

Homrighausen & Enklaar, Pendidikan Agama Kristen, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 2013

Hope S.Antone, Pendekatan Kristiani Kontekstual, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 2012

Iris Cully, Dinamika Pendidikan Kristen, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 2009

James Donal Butler, Religious Education, Harper, 2007

J.L.Ch.Abineno, Sekitar Katekese Gerejawi-Pedoman Guru, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 1988

Kenneth O.Gangel dan Warren S.Benson, Chiristian Education: ITS Story and Philosophy, Chicago: Moody Press, 1993

Lawrence O.Richard, Mengajarkan Alkitab secara kreatif, Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 1993

Lois E.Lebar, Education that is Christian, Malang: Gandum Mas, 2006

Louis Berkof dan Cornelius Van Til, Dasar Pendidikan Kristen,Surabaya: Momentum Christian Literature, 2013

McBrien, Basic Questions for Chirstian Educators,Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2014

Mizhael J.Anthony, Foundations of Ministry, Bandung: Gandum Mas, 2012

N.K.Atmadja Hadinoto, Dialog dan Edukasi, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 1999

Nico Syukur Dister, Pengantar Teologi, Yogyakarta: Kanisius, 2009

Paulus Lilik Kristianto, Prinsip & Praktek Pendidikan Agama Kristen, Yogyakarta: ANDI, 2006

Richards, Theolgy of Christian Education, Grand Rapids: Publishing house, 1975

Rijinardus dan Sri Agus Patnaningsih, Menguak Fakta Menata Karya Nyata, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 2003

Robert W.Pazmino, Robert W.Pazmino, Fondasi Pendidikan Kristen, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 2012

Siahaan, Harls Evan Rianto. Hikmat Sebagai Implikasi Pendidikan Kristiani Dalam Keluarga: Refleksi 1 Raja-Raja 3:1-15. DUNAMIS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani) Vol 1, no. 1 (2016): 1530. www.sttintheos.ac.id/e-journal/index.php/dunamis.

Thomas.H.Groome,Christian Religious Education, Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2014

Utomo, Bimo Setyo. (R)Evolusi Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mentransformasi Kehidupan Siswa. DUNAMIS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani) 1, no. 2 (2017): 102116. http://www.sttintheos.ac.id/e-journal/index.php/dunamis/article/view/111/100

Sara Little, Theology and Religious Education, Nashville: Abingdon, 1983

Wismoady Wahono, Di Sini Kutemukan, Jakarta: BPK.Gunung Mulia, 2009

Yohanes Calvin, Institutio (Pengajaran Agama Kristen), Jakarta:BPK Gunung Mulia, 2013




DOI: https://doi.org/10.30995/kur.v4i2.81

Article Metrics

Abstract view : 1922 times
PDF - 792 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

KURIOS telah terdaftar pada:

View KURIOS Stats

Online ISSN : 2541-3945

Printed ISSN : 2541-3937

Copyright © KURIOS, 2018-2021. All Rights Reserved.