Etos kerja guru dalam pembelajaran pendidikan agama Kristen: Sebuah refleksi model melalui observasi leksikal Nehemia 8:9-10

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30995/kur.v9i2.678

Keywords:

teacher work ethic, Christian education, Nehemiah 8, 9-10, etos kerja guru, Nehemia 8, pendidikan agama Kristen

Abstract

The purpose of this study is to explore the work ethic of Christian religious education teachers as a projection step towards the eroding aspects of motivation, commitment, loyalty, and calling of the soul in their duties. It's ironic because some teachers leave their calling and choose careers in other fields. The method used is qualitative with a literature approach. Lexical observation and exegetical analysis steps are used to explore the text of Nehemiah 8:9-10. So it was concluded that Christian religious education teachers should associate their vocation, have maximum passion, show sincere sincerity in attitude, have commitment and responsibility, and ratify that the Christian religious education learning material is understood.

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini yaitu mengetengahkan mengenai etos kerja guru pendidikan agama Kristen sebagai langkah proyeksi terhadap tergerusnya aspek motivasi, komitmen, loyalitas dan panggilan jiwa dalam tugasnya. Sungguh ironis karena sebagian guru meninggalkan panggilannya dan memilih berkarier pada bidang yang lain. Metode yang digunakan yaitu kualitatif dengan pendekatan kepustakaan. Langkah observasi leksikal dan analisis eksigetik digunakan untuk mendalami teks Nehemia 8:9-10. Maka disimpulkan bahwa guru pendidikan agama Kristen sebaiknya mengasosiasikan panggilannya, memiliki gairah yang maksimal, menunjukan kesungguhan hati yang tulus dalam bersikap, memiliki komitmen dan tanggung jawab serta meratifikasi bahwa materi pembelajaran pendidikan agama Kristen yang diajarkan terpahami dengan jelas.

References

Achenbach, Reinhard. Kamus Ibrani-Indonesia Perjanjian Lama. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih, 2008.

Ahmad Syukri, Nuzuar, Idi Warsah. “Peran Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Etos Kerja Guru.†Alignment: Journal of Administration and Educational Management 2 Nomor 1 (2019): 48–60. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.725.

Andriani, Rike, and Rasto. “Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar.†Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran Vol. 4 No. (2019): Hal. 80-86. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958.

Arthur, John. “Reading Nehemiah: A Structural Analysis of Nehemiah’s Covenant Renewal Account and Its Place within the Book of Nehemiah".†Mcmaster Divinity College 0 (2012): 85.

Baxter, J. Sidlow. Menggali Isi Alkitab Kejadian Sampai Dengan Ester. Edited by Jili. 4. 10th ed. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih, 2012.

Blair, Thom. The Hebrew-English Interlinear ESV Old Testament, Biblia Hebraica Stuttgartensia English Standard Version. Edited by Thom Blair. 13th ed. Wheaton, Illinois: CROSSWAY : Wheaton, Illinois - www.Esvbible.org, 2014.

Bock, Roy B. Zuck & Darrell L. A Biblical of the New Testament. Cetakan pe. Malang, Jawa Timur: Penerbit Gandum Mas, 2011.

Constable, Thomas L. “Notes on Nehemiah.†Constable’s Notes on Nehemiah 1 (2022): 78. https://planobiblechapel.org/tcon/notes/pdf/nehemiah.pdf.

D.A. Carson and R.T. France, J.A. Motyer & G.J. Wenham, ed. New Bible Commentary. I. Nottingham, England: IVP Academic An Imprint InterVersity Press Downers Grove, Illinois &Inter-Versity Press, 2010.

Enklaar, E.G. Homrighausen & I.H. Pendidikan Agama Kristen. 29th ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2015.

Futato, Mark D. Beginning Biblical Hebrew. 1st ed. United States of America: Library of Congress Cataloging-in Publication, 2003.

Gangel, Kennerth O. “What Christian Education Is.†edited by Lin Johnson & Allyn K. Sloat Robert E. Clark, 13th ed., 13–29. Chicago, 1997.

Groome, Thomas H. Christian Religious Education; Pendidikan Agama Kristen. 6th ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2017.

Hamzah, Amir. Etos Kerja Guru Era 4.0 Industri: Pendidikan Karakter, Literasi, Keterampilan SC, HOTS (Higher Order Thinking Skill). Cetakan II. Kepanjen, Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi, 2020.

———. Metode Penelitian Kepustakaan Library Research Kajian Filosofis, Aplikasi, Proses, Dan Hasil Penelitian. Cetakan 1. Malang: Literasi Nusantara, 2020.

Hana Suparti, Ezra Tari. “Etos Kerja Profesional Guru Pendidikan Agama Kristen.†Regula Fidei Volume 4 N (2019): 137–46. https://doi.org/https://doi.org/10.46307/rfidei.v4i2.36.

Holladay, William L. A Concise Hebrew and Aramic Lexicon of the Old Testament. 5th ed. Leiden: William B. Eerdmans Publishing Company Grand Rapids, Michigan, 1998.

Husni, Irda. “Hubungan Etos Kerja Dengan Kinerja Guru DI SMK Negeri 1 Lubuk Sikaping.†Bahana Manajemen Pendidikan 2 Nomor 1 (2014): 341–841.

Jan Christian Gertz, Angelika Berlejung, Konrad Schmid dan Markus Witte. Purwa Pustaka, Eksplorasi Ke Dalam Kitab-Kitab Perjanjian Lama Dan Deuterokanonika; Judul Asli: T&T Clark Handbook of the Old Testament- An Introduction to the Literature, Religion, and History of the Old Testament. 1st ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2017.

Johanes Waldes Hasugian, Agusthina Ch. Kakiay, Novita Loma Sahartian. “Panggilan Untuk Merekonstruksi Strategi Pendidikan Agama Kristen Yang Kontekstual Dan Inovatif.†Jurnal Shanan Vol. 6 No. (2022): 45–70. https://doi.org/https://doi.org/10.33541/shanan.v6i1.3707.

Kelley, Page H. Biblical Hebrew: An Introductory Grammar. Second edi. Grand Rapids, Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company, 2018.

Mulyasa, E. Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. Cetakan pe. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2021.

Osborne, Grant R. The Hermeneutical Spiral: A Comprehensive Introduction to Biblical Interpretation (Revised and Expanded). Second Edi. Unated States of America: IVP Academic An Imprint InterVersity Press Downers Grove, Illinois &Inter-Versity Press, 2006.

Park, Abraham. Janji Dari Perjanjian Kekal: Silsilah Yesus Kristus (III) Sejarah Setelah Pembuangan Ke Babel. Seri 5. Jakarta Selatan: PT Gramedia Widiasarana Indonesia (Grasindo), 2014.

Pazmino, Robert W. Fondational Issues in Christian Education; an Introduction in Evangelical Perspective. 1st ed. Michigan: Baker Academic; a division of Baker Publishing Group Grand Rapids, Michigan, 2008.

Pelt, Gary D. Pratico dan Miles V. Van. Basics of Biblical Hebrew: Dasar-Dasar Bahasa Ibrani Biblikal TATA BAHASA. Pertama. Malang: LITERATUR SAAT MALANG, 2020.

Prihanto, Joko, Duma Fitri Pakpahan, and Doni Pranata Tarigan. “Peran Kode Etik Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen.†Jiemar: Journal of Industrial Engineering & Management Research 3 nomor 3 (2022): 157–63. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.7777.

Pujiono, Andrias. “Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Kristen Di Era Society 5.0.†Skenoo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen Volume 1No (2021): 78–89. https://doi.org/https://doi.org/10.55649/skenoo.v1i2.15.

Saingo, Yakobus Adi. “Christian Teacher and Anti-Materialistic Actualication Acording to the Gospel Matthew 6:19-24.†PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 18 nomor 1 (2022): 64–82. https://doi.org/10.46494/psc.v18i1.193.

Sairin, Weinata. Himpunan Peraturan Di Bidang Pendidikan. I. Bandung: PENERBIT YRAMA WIDYA, 2013.

Sanjaya, H. Wina. Perencanaan Dan Desain Sistem Pembelajaran. Cetakan ke. Jakarta: Penerbit KENCANA, 2013.

Santoso, Hanif Nur Hidayah & Budi. “Motivasi Dan Disiplin Kerja Sebagai Determinan Etos Kerja Guru.†Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran Volume 5 N (2020): 202–13. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpm.v5i2.28839.

Sensius Amon karlau, Ivo Sastri Rukua. “Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen Menyikapi Post-Truth Pada Era Disrupsi Teknologi Informasi.†Didache: Journl of Christian Education Vol. 4, No (2023): 47–69. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.46445/djce.v4i1.650.

Sensius Amon Karlau, Ivo Sastri Rukua. “Menyemai Ilmu Dan Kompetensi Pedagogik 4.0 Oleh Guru Pendidikan Agama Kristen.†Vox Dei: Jurnal Teologi Dan Pastoral Vol. 4, No (2023): 1–20. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.46408/vxd.v4i1.240.

Sidjabat, Binsen Samuel. Pendidikan Kristen Konteks Sekolah: 12 Pesan Untuk Guru Dan Pengelola Pendidikan. Bandung: Kalam Hidup, 2018.

Til, Louis Berkhof & Cornelius van. Foundations of Christian Education. Trj. Dasar Pendidikan Kristen. Kelima. Surabaya: Momentum, 2013.

Tong, Stephen. Teologi Penginjilan. Cetakan ke. Surabaya: Momentum, 2012.

Tung, Khoe Yao. Terpanggil Menjadi Pendidik Kristen Yang Berhati Gembala. 1st ed. Yogyakarta: Penerbit ANDI (Penerbit Buku dan Majalah), 2016.

Turk, Marko, Bojana Vignjevic. “Teachers’ Work Ethic: Croatian Students’ Perspective Ética Del Trabajo Docente: Perspectiva de Los Estudiantes Croatas.†Foro de Educación 14 (2015): 489–514. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.024.

Viviano, Pauline A. Tafsir Alkitab Perjanjian Lama. Edited by Diane Bergant dan Robert J. Karris. 13th ed. Yogyakarta, 2002.

W.S. Lasor, D.A. Hubbard, F.W. Bush. Old Testament Survey. Trj. Pengantar Perjanjian Lama 1. Cet.18. Jakarta: BPK Gungung Mulia, 2012.

Walter C. Kaiser, Jr. Toward an Old Testament Theology; Teologi Perjanjian Lama. 5th ed. Malang: Penerbi Gandum Mas, 2020.

Wibowo, Wahyu. Tata Permainan Bahasa Karya Tulis Ilmiah. Cetakan ke. Jakarta: Paragonatama Jaya, 2012.

Wijaya, Andi, Bukman Lian, and Alhadi Yan Putra. “The Work Ethic of Teachers and Employees in SMA Negeri 1 Semendawai Barat.†Proceedings of the International Conference on Education Universitas PGRI Palembang (INCoEPP 2021) 1 (2021): 1451–56. https://doi.org/0.

Wolterstorff, Nicholas P. Educating for Life: Reflections on Christian Teaching and Learning. Tjr. Mendidik Untuk Kehidupan. Edited by Gloria Goris Stronks & Clarence W. Joldersma. Empat. Surabaya, 2014.

Downloads

Additional Files

Published

2023-09-19

How to Cite

Karlau, Sensius Amon, and Ivo Sastri Rukua. 2023. “Etos Kerja Guru Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen: Sebuah Refleksi Model Melalui Observasi Leksikal Nehemia 8:9-10”. KURIOS 9 (2):391-405. https://doi.org/10.30995/kur.v9i2.678.

Issue

Section

Articles